کد مطلب:231998 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:248

مکانهای فصد
و اكثر العروق ألما اذا فصد حبل الذراع [1] و القیفا لاتصالهما بالعضل و صلابة الجلد فاما الباسلیق و الاكحل فانها فی الفصد اقل ألما اذا لم یكن فوقها لحم.

یعنی آزار حبل الذراع و قیفال [2] [3] در وقت فصد نمودن بیشتر از رگهای دیگر است. به واسطه ی آنكه این دو رگ به عضله چسبیده اند و پوست روی این هر دو رگ سخت و صلب است اما آزار رگ باسلیق [4] [5] و رگ [ساعد] [6] بدن در فصد كمتر است هرگاه نبوده باشد بر روی این دو رگ گوشت.

و الواجب تكمید موضع الفصد بالماء الحار لیظهر الدم و خاصة فی الشتاء فانه یلین الجلد و یقلل الالم و یسهل الفصد



[ صفحه 61]



و یجب فی كل ما ذكرناه من اخراج الدم اجتناب النساء قبل ذلك باثنی عشر ساعة و یحتجم فی یوم صاح صاف لاغمیم فیه و لا ریحا شدیدة.

یعنی واجب است كماد [7] نمودن [8] موضع فصد را. یعنی پارچه ای را به آب گرم تر نمودن و به آن جا گذاشتن تا آنكه خون میل به ظاهر بدن كند خصوصا در فصل زمستان كه باعث نرمی پوست بدن می شود و كم می سازد آزار را و آسان می گرداند فصد نمودن را. و واجب است در جمیع آنچه ذكر نمودیم از اقسام بیرون كردن خون از بدن - خواه به فصد و خواه به حجامت - پرهیز كردن از جماع زمان پیش از خون گرفتن به دوازده ساعت و حجامت را روز روشن صافی كه ابر و باد سخت نبوده باشد باید نمود.

و یخرج من الدم بقدر ما یری من تغیره و لا تدخل یومك ذلك الحمام فانه یورث الداء وصب علی راسك و جسدك الماء الحار و لا تفعل ذلك من ساعتك و ایاك و الحمام فان الحمی الدایمه یكون فیه.

یعنی باید كه گرفته شود خون به قدر آنچه دیده شود و ظاهر گردد تغییر در رنگ آن. و داخل مشو در روزی كه فصد و حجامت نمودی حمام را. به واسطه ی آنكه حمام در این روز باعث درد و آزار می شود. و بریز بر سر و بدن آب گرم بعد از فصد و حجامت. اما بی فاصله همان ساعت كه خون گرفتی آب بر سر و بدن مریز. و حذر نمای از اینكه همان روز داخل حمام شوی. به جهت اینكه تب دایمی از این به هم می رسد.



[ صفحه 62]




[1] رگي است كه در بيرون دماغ قرار دارد و از شعبه هاي قيفال است (مفتاح الطب، صفحه ي 269).

[2] Cephalic.

[3] سياهرگ رأسي يا وريد رأسي كه پزشكان به آن وريد سفاليك هم مي گويند. اين سياهرگ و باسليق هر دو در دست جاي دارند.

[4] Basilic vein.

[5] سياهرگ رأسي يا وريد رأسي كه پزشكان به آن وريد سفاليك هم مي گويند. اين سياهرگ و باسليق هر دو در دست جاي دارند.

[6] رگي است كه ميان باسليق و قيفال قرار دارد. اكحل را عامه عرق البدن گويند (مفتاح الطب، ص 257).

[7] پارچه اي را گرم كردن و بر جايگاه بيماري نهادن.

[8] Fomentatin.